Eskilstuna, arbetslöshetens epicentrum.

När jag klickade in på aftonbladet möttes jag av ett reportage om den stora arbetslösheten i Eskilstuna, särskillt i Nyfors. Eskilstuna har störst arbetslöshet i landet, och i Nyfors är var femte person arbetslös. Väldigt upplyftande att läsa för en arbetslös Eskilstunabo som mig, men det var inte dit jag ville komma.

Reportaget handlar om en 26 år gammal tjej som aldrig haft ett riktigt jobb. Man slutar (oftast) gymnasiet året man fyller 19 så hon har haft 7 år på sig. Då undrar jag, vad har hon gjort under de sju åren? Har någon berättat för henne om utbildning? Högskola, KY, Komvux. Praktik? Hon säger att hon inte vill ha något låtsasjobb, men praktik leder ofta till jobb, man får i alla fall erfarenhet. Man måste ju börja någonstans.

Jag tycker att efter 7 år som arbetslös borde man ju förstå det. Jag har varit arbetslös i ett halvår och jag förstår det. Nu ska jag surfa in på platsbanken och se om något nytt kommit ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback