Ändra A-kassan!

Har suttit och läst diskusionen om a-kassan på aftonbladet. Det handlar om att man bara får jobba deltid och stämpla upp 75 dagar, sedan får man välja jobbet eller a-kassan.

En de har skrivit riktigt korkade inlägg. Som att man inte ska leva på staten, utan jobbar man bara 50% ska man bara får 50% lön, inte stämlpa upp till en heltidslön.

A-kassan är ju en försäkring som man har rätt till om man jobbat och betalat under en viss tid. När jag blev arbetslös blev jag tilldelad en ersättningsperiod på 300 dagar.

Det vore ju bättre om jag fick använda alla mina 300 dagar till att stämpla upp ett deltidsjobb. Inte det att jag inte vill ha ett heltidsjobb, klart jag vill ha det och försörja mig själv, men det är svårt att få ett just nu. Om jag jobbar deltid får jag erfarenhet och större chans att få en heltidstjänst. Det är ju sjukt att man ska behöva tacka nej till ett deltidsjobb för man inte har råd att jobba.

Samtidigt förstår jag till viss del deras avsikt, att alla ska arbeta heltid. Men det fungerar inte just nu med den stora bristen på jobb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback