Viktklubb

Igår när jag ögnade igenom Aftonbladet på jobbet fick jag syn på ett erbjudande där man fick en månads gratis medlemsskap på Viktklubb. Eftersom jag har varit lite nyfiken på hur det funkar så registrerade jag mig när jag kom hem. Jag har inte tittat igenom allt ordentligt än men det går ut på att man, i en dagbok, fyller i vad man äter varje dag och hur man motionerar. Man har också en så kallad viktprofil där det står hur mycket man väger, hur lång man är, ålder, midjemått, hur mycket man vill gå ner i vikt och på hur lång tid.
Där tyckte jag det blev något konstigt, för när jag fyllt i alla uppgifter stod det att jag nu stoppar i mig ca 2563 kcal om dagen och för att nå min målvikt ska jag dra ner på det till 1563 kcal. Visst det låter bra, äter man 1000 kcal mindre om dagen är det klart man går ner i vikt. Problemet är bara att jag fyllde i dagboken vad jag kommer äta idag, vilket ser ungefär likadant ut varje arbetsdag den här veckan, och när jag fyllt i allt utom lunchen är jag uppe i 1172 kcal. Jag har väldigt svårt att tro att lunchen kommer innehålla 1391 kcal. Snarare tror jag att jag redan ligger ungefär på min rekommenderade kalorinivå, kanske ett par hundra över ibland. Så frågan är: hur gör man då? Jag kan ju inte dra ner det till att bara äta 563 kcal om dagen.
Min slutsatts är att deras räknesätt helt enkelt inte stämmer in på mig.

Synd, jag som såg en chans att få hjälp med att gå ner i vikt. Fast jag kan ändå ha lite nytta av sidan, dom har många smala recept och man kan kolla hur mycket kalorier olika livsmedel innehållet samt hur mycket man förbränner i olika motionsformer. Alltid något.

Både i måndags och tisdags var jag ute och gick långpromenader med Petra. Jag hade tänkt göra det varje dag den här veckan, förkylningen är fortfarande inte bra så jag vill inte göra något för ansträngande innan matchen på lördag. Idag bangar hon dock eftersom hon känner sig hängig och jag har ingen lust att gå ensam. Får se om jag lyckas släpa mig ut ändå. Nu är nog mina makaroner klara. Ciao.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback